Twój Serwis Wiedzy o Zdrowiu

Chcesz wiedzieć więcej o zdrowiu i o tym, jak o nie zadbać? Zajrzyj na PolandGuide. Tutaj znajdziesz interesujące Cię artykuły i sporą dawkę wiedzy zarówno o zdrowiu, jak i o kosmetykach czy pielęgnacji

Cukrzyca – Samopoczucie fizyczne i emocjonalne

Cukrzyca – Samopoczucie fizyczne i emocjonalne


Masz cukrzycę. Na pewno doświadczasz wielu emocji związanych z tym faktem. Możliwe, że zauważyłeś u siebie zmiany nastroju i nastawienia do życia, które mogą być właśnie wynikiem zmian w poziomie cukru.

Masz prawo odczuwać lęk i złość. Możesz mieć trudności w zaakceptowaniu choroby, obawiać się powikłań.

Choć u każdego pacjenta choroba przebiega w inny sposób i różne mogą być odczucia z nią związane, to wiele osób z cukrzycą w przypadku hiperglikemii może odczuwać osłabienie, zmęczenie lub smutek przechodzący w depresję. Hipoglikemia natomiast może objawiać się zdenerwowaniem, lękiem, pobudliwością lub apatią, skłonnością do gniewu i agresywnych zachowań.

Dlatego tak ważne jest utrzymanie prawidłowych poziomów cukru we krwi.

Często wraz z obniżeniem i wyrównaniem poziomów cukru negatywne emocje słabną. Możliwe, że potrzebujesz czasu, aby nauczyć się praktycznego radzenia sobie z obowiązkami, jakie nakłada na Ciebie cukrzyca. Dążąc do uzyskania normoglikemii czy co najmniej 90% wartości glikemii w granicach normy, możesz miewać złe poziomy cukru. Możesz też doświadczać częstych lęków przed hipoglikemią lub wykazywać objawy depresji – uczucie smutku i przygnębienia każdego dnia i pogorszenie samopoczucia.

Inne objawy depresji to:

  • Zwolnienie tempa myślenia,
  • Zmiejszenie zdolności do koncentracji uwagi i podejmowania decyzji,
  • Spadek ogólnej aktywności,
  • Poczucie winy i niskiej wartości,
  • Niski poziom energii, uczucie zmęczenia,
  • Dolegliwości fizyczne, takie jak: zaburzenia snu i apetytu, uporczywe bóle i trudne do sprecyzowania zaburzenia przewodu pokarmowego jaki.

Utrzymanie równowagi między czerpaniem przyjemności z życia a wymaganiami cukrzycy jest trudne i powoduje duży stres – jest to naturalne.

Stres jest reakcją organizmu na to, co dzieje się w naszym życiu – na stawiane organizmowi i nam wymagania. Mogą go wywoływać zarówno zdarzenia pozytywne jak i negatywne. Trudno całkowiecie wyeliminować stres z naszego życia, ale można nauczyć się nad nim panować.

Co możesz zrobić:

  • Naucz się mówić chcę zapanować nad moją cukrzycą, a nie muszę to zrobić,
  • Wyznaczaj sobie małe cele,
  • Świętuj nawet drobne sukcesy. Jutro jest nowy dzień, w którym możesz starać się uzyskać dobre poziomy cukru,
  • Dziel się uczuciami – nie tylko Ty masz „złe dni” – pozwól, aby inni dali Ci wsparcie,
  • Zwracaj uwagę na swoje negatywne myśli, one wpływają na uczucia i działanie,
  • Koncentruj się na problemie, to pomaga w jego rozwiązaniu,
  • Dieta, ćwiczenia i spacery mogą stać się przyjemną aktywnością, a nie przykrym obowiązkiem. Wybierz to, co lubisz robić,
  • Naucz się relaksować, oddychaj głęboko i ćwicz jogę. Zmniejszy to napięcie mięśni i pozwoli spojrzeć na kontrolę cukrzycy z innej perspektywy.

Dobre wyrównanie poziomów cukru sprawia, że poprawia się nasze samopoczucie. Dlatego warto starać się znajdować własne rozwiązania, które pomogą w skutecznym utrzymaniu w normie poziomu cukru.

Spróbuj zaprzyjaźnić się z cukrzycą!

Rate this post